Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone są w naszym Ośrodku od września 1997 roku. Organizowane w formie zajęć indywidualnych w wymiarze 10 godz. tyg. lub zespołowych 20 godz. tyg. Nauką objęte są dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w wieku od 3 do 25 lat, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Celem zajęć edukacyjno-terapeutycznych jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego, uzyskanie jak największej niezależności w codziennym funkcjonowaniu, poszerzanie zainteresowań otoczeniem poprzez stosowanie terapii dostosowanych do potrzeb i możliwości każdego uczestnika.
Praca z każdym uczestnikiem opiera się na Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym dostosowanym do aktualnych możliwości i potrzeb rozwojowych. Uwzględnia on wspieranie rozwoju umiejętności motorycznych, poznawczych, emocjonalno- społecznych, porozumiewania się oraz samoobsługowych.





Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze obejmują:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć,
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom,
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji przestrzennej,
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Dzieci i młodzież uczestniczą w:
- zajęciach prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- zajęciach kształtujących orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni wykorzystując Program Aktywności M. i Ch. Knillów
- stymulacji wielozmysłowej wg pór roku – Poranny krąg
- aktywizacji potencjału dziecka poprzez metodę Integracji Sensorycznej
- zajęciach muzykoterapeutycznych – C. Orffa, R. Labana
- zajęciach plastyczno-technicznych m.in. Malowanie Dziesięcioma Palcami
- zajęciach ruchowych i terapii ręki
- uroczystościach i imprezach szkolnych oraz spotkaniach integracyjnych