Szkoła Podstawowa
Sześcioletnia szkoła podstawowa specjalna dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
w tym z autyzmem.
W szkole podstawowej w oddziałach dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian.
Informacje o szkole podstawowej:
Szkoła Podstawowa Specjalna w Słupcy jest jednostką budżetową, finansowaną przez Starostwo Powiatowe w Słupcy.
- Cele i zadania szkoÅ‚y podstawowej sÄ… tożsame z celami i zadaniami oÅ›rodka okreÅ›lonymi w Statucie OÅ›rodka Rozdz. III,§2 ust.1
- SzkoÅ‚a Podstawowa wspomaga rodziców (prawnych opiekunów) w peÅ‚nieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych, w szczególnoÅ›ci przez:
a) organizowanie konsultacji,
b) organizowanie zajęć psychoedukacyjnych,
c) organizowanie warsztatów umiejÄ™tnoÅ›ci i grup wsparcia,
- Dla zapewnienia warunków osiÄ…gania jak najlepszych wyników ksztaÅ‚ceniai wychowania ucznia konieczna jest wspóÅ‚praca rodziców z organami szkoÅ‚y.
W ramach tej wspóÅ‚pracy rodzice majÄ… prawo do:
a) kontaktów z wychowawcÄ… klasy, nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych
b) porad pedagoga i psychologa szkolnego lub innych specjalistów
c) dyskrecji i poszanowania prywatnoÅ›ci w rozwiÄ…zywaniu problemów dziecka i rodziny
d) wystÄ™powania z inicjatywami wzbogacajÄ…cymi życie placówki,
e) wyrażania opinii dotyczÄ…cych pracy szkoÅ‚y i poszczególnych nauczycieli dyrektorowi oraz kuratorowi oÅ›wiaty , bezpoÅ›rednio lub za poÅ›rednictwemswych przedstawicieli
f) wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych,bez dyskryminacji wynikajÄ…cej z koloru skóry, rasy, narodowoÅ›ci, wyznania,pÅ‚ci oraz pozycji ekonomicznej
g) korzystania z różnych form zajęć edukacyjnych dla swoich dzieci z uwzglÄ™dnieniem ich potrzeb, możliwoÅ›ci i osiÄ…gnięć
h) dostÄ™pu do wszelkich informacji, które mogÄ… dotyczyć ich dzieci
Do podstawowych obowiÄ…zków rodziców dziecka wynikajÄ…cych z ustawowego obowiÄ…zku szkolnego należy:
a) wspieranie procesu nauczania i wychowania oraz zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka do szkoły
b) systematyczny kontakt z wychowawca klasy, grupy wycowawczej
c) zapewnienie dziecku warunków umożliwiajÄ…cych przygotowanie siÄ™ do zajęć szkolnych
d) udzielanie w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej i materialnej szkole
e) zaangażowanie siÄ™ jako partnerów w nauczanie i wychowanie dzieci w szkole
SzkoÅ‚a wspóÅ‚pracuje z rodzicami :
a) na poczÄ…tku roku szkolnego dyrektor oÅ›rodka zapoznaje rodziców z planem pracy oÅ›rodka, planem nadzoru pedagogicznego, a wychowawcy klas z wymaganiami oraz zasadami oceniania, klasyfikowani i promowania oraz przepisami bezpieczeÅ„stwa uczniów
b) informacje na temat zachowania i postÄ™pów w nauce swojego dziecka rodzice uzyskujÄ… w dniach pracy szkoÅ‚y przez kontakt osobisty lub telefoniczny z dyrektorem, wychowawcÄ… klasy lub nauczycielem przedmiotu, bieżące informacje na temat zachowania ucznia nauczyciele wpisujÄ… w klasowych zeszytach uwag, indywidualnych zeszytach ucznia
c) nauczyciele przedmiotów i wychowawca klasy zawiadamiajÄ… rodziców na miesiÄ…c przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej o przewidywanych ocenach niedostatecznych z zajęć edukacyjnych lub o ocenie nagannej z zachowania.
d) organizuje się stałe spotkania z rodzicami co najmniej dwa razy w roku
e) zaprasza siÄ™ rodziców do aktywnego udziaÅ‚u w życiu szkoÅ‚y poprzez udziaÅ‚ w imprezach klasowych, szkolnych i lokalnych
W szkole podstawowej jest utworzony oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego.
W pierwszym etapie edukacyjnym i w oddziaÅ‚ach dla uczniów upoÅ›ledzonychumysÅ‚owo w stopniu umiarkowanym i znacznym, ksztaÅ‚cenie i wychowanie ma charakter zintegrowany. Czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel prowadzÄ…cy te zajÄ™cia, z zachowaniem ogólnego tygodniowego czasu zajęć uwzglÄ™dniajÄ…c w szczególnoÅ›ci:
a) dostosowanie czasu zajęć i przerw do aktywnoÅ›ci uczniów,
b) zachowanie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci nauczania i doskonalenia podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci uczniów
c) realizacji zajęć ruchowych, najlepiej w każdym dniu, w tygodniowym Å‚Ä…cznym wymiarze nie mniejszym niż okreÅ›lajÄ… to przepisy szczegóÅ‚owe
Zasady rekrutacji uczniów do szkoÅ‚y podstawowej
- Uczniowie przyjmowani są do szkoły na rok szkolny lub okres nauki w szkole,wskazany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Do klasy pierwszej szkoÅ‚y podstawowej przyjmowane sÄ…, na wniosek rodziców/prawnych opiekunów, dzieci posiadajÄ…ce, z uwagi na stopieÅ„ upoÅ›ledzenia umysÅ‚owego, orzeczenie o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego, wydane przez zespóÅ‚ orzekajÄ…cy dziaÅ‚ajÄ…cy w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Do klasy programowo wyższej w szkole podstawowej przyjmuje siÄ™ na wniosek rodziców/prawnych opiekunów uczniów na podstawie:
a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
b) świadectwa ukończenie klasy programowo niższej szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu
c) arkusza ocen wydanego przez szkoÅ‚Ä™, z której uczeÅ„ odszedÅ‚
Pobyt ucznia może trwać do czasu ukończenia nauki w szkole podstawowej,nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.