Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka umożliwia objęcie specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodzinę od chwili rozpoznania pierwszych niepokojących symptomów zaburzeń. Opiera się na współpracy rodziców i terapeutów w realizacji programów terapeutycznych.
Istotą wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest:
• wsparcie rodziców w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości, podniesienie poziomu samooceny oraz nauczenie spostrzegania u własnego dziecka mocnych stron;
• opracowanie diagnozy umiejętności funkcjonalnych, bazując na badaniach diagnostycznych, obserwacjach, wywiadach z rodzicami;
• opracowanie, wdrożenie wieloprofilowego programu terapeutycznego dostosowanego do możliwości dziecka oraz warunków środowiskowych, uwzględniający różne strategie terapeutyczne.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka oraz rodziny w realizacji procesu terapeutycznego stwarza szanse rozwojowe, umożliwiające osiągnięcie określonych dojrzałości fizycznych, poznawczych, emocjonalno-społecznych. Podjęcie działań stymulujących dziecko we wczesnym etapie jego rozwoju ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie większej niezależności, samodzielności i lepszej jakości życia w okresie dorosłości.
Zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka objęte są dzieci na wniosek rodziców, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania wydanej przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, lub/i orzeczenia o kształceniu specjalnym.
Podczas pierwszych wizyt każde dziecko diagnozowane jest na podstawie wywiadu, obserwacji oraz prób diagnostycznych. Zarówno z dziećmi jak ich rodzicami przeprowadzana jest terapia wg indywidualnie opracowanego programu, uwzględniającego wszystkie problemy rozwojowe dziecka.
Zajęcia odbywają się 1,2 razy w tygodniu, maksymalnie 8 godzin w miesiącu.
Współpraca profesjonalistów z rodzicami jest podstawowym warunkiem prawidłowego przebiegu terapii, a wspieranie psychologiczne rodziców wpływa na rozumienie przez nich potrzeb dziecka niepełnosprawnego i ich realizację. Dlatego też przy Ośrodku działa „Grupa wsparcia dla rodziców”, rozumiana przede wszystkim jako oddziaływanie psychoedukacyjne i psychoterapeutyczne opierające się na pracy z emocjami rodziców oraz relacjami rodzice-dziecko i mąż-żona oraz zdrowe rodzeństwo w celu stworzenia odpowiedniego klimatu do rozwoju dziecka i terapii zaburzonych sfer.