Zajęcia Rewalidacyjno - Wychowawcze

STRUKTURA OŚRODKA » Zajęcia Rewalidacyjno - Wychowawcze

  • Uczniowie podczas zajęć
    Uczniowie podczas zajęć
  • Uczniowie podczas zajęć
    Uczniowie podczas zajęć
  • Uczniowie podczas zajęć
    Uczniowie podczas zajęć
  • Uczniowie podczas zajęć
    Uczniowie podczas zajęć
  • Uczniowie podczas zajęć
    Uczniowie podczas zajęć

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone są w naszym Ośrodku od września 1997 roku. Organizowane w formie zajęć indywidualnych w wymiarze 10 godz. tyg. lub zespołowych 20 godz. tyg. Nauką objęte są dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w wieku od 3 do 25 lat, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Celem zajęć edukacyjno-terapeutycznych jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego, uzyskanie jak największej niezależności w codziennym funkcjonowaniu, poszerzanie zainteresowań otoczeniem poprzez stosowanie terapii dostosowanych do potrzeb i możliwości każdego uczestnika.

Praca z każdym uczestnikiem opiera się na Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym dostosowanym do aktualnych możliwości i potrzeb rozwojowych. Uwzględnia on wspieranie rozwoju umiejętności motorycznych, poznawczych, emocjonalno- społecznych, porozumiewania się oraz samoobsługowych.

 

Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze obejmują:

  • naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć,

  • kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom,

  • usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji przestrzennej, 

  • wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia, 

  • rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,

  • kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, 

  • naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.

 

Dzieci i młodzież uczestniczą w:

  • zajęciach prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

  • zajęciach kształtujących orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni wykorzystując Program Aktywności M. i Ch. Knillów

  • stymulacji wielozmysłowej wg pór roku – Poranny krąg 

  • aktywizacji potencjału dziecka poprzez metodę Integracji Sensorycznej

  • zajęciach muzykoterapeutycznych – C. Orffa, R. Labana 

  • zajęciach plastyczno-technicznych m.in. Malowanie Dziesięcioma Palcami

  • zajęciach ruchowych i terapii ręki

  • uroczystościach i imprezach szkolnych oraz spotkaniach integracyjnych

 

Usprawniamy, rozwijamy i doskonalimy funkcje psychomotoryczne dzieci i młodzieży, ofiarowując im jednocześnie radość, poczucie bycia sprawczym i poczucie bycia kimś ważnym.

Staramy się, by czas spędzony na zajęciach był dla naszych uczestników dobrze wykorzystany, by prowadzona stymulacja sprawiała przyjemność i dawała pozytywne odczucia naszym podopiecznym, bo nagrodą dla nas - nauczycieli jest zawsze uśmiech dziecka.